Piaggio MP3

Potreboval som niečo do mesta. A keďže mám rád iné veci ako majú ostatní, voľba bola jasná. Trojkolka. 
Jednoduchý zákon fyziky hovorí, že tri body sú proste najstabilnejšie. Neplatí to ale doslova a presne na MP3. Ale MP3 vyniká práve kontrastom v tom, ako technologicky zložito je vytvorený predný dvojkolesový celok ktorý kombinuje dvojitý záves kolies cantilever s vodorovným masívnym systémom štyroch nosníkov zvaným parallelogram a protipólom je až neuveriteľná jednoduchosť ovládania takéhoto stroja. Jednoducho sa správa, ako by mala vpredu len jedno koleso so všetkými výhodami kolies dvoch.
Pod sedlom je 65 l objem podsedlového priestoru, kde sa zmestí náklad o dĺžke až 110 cm, vojde tu jedna integrálna a jedna jet prilba + menšia batožina. Do tohto priestoru sa dostanete dvoma spôsobmi a to cez zadnú kapotu, kadiaľ uložíte práve integrálku, alebo zdvihnutím sedla. Teoreticky môžem na motorke pod sedadlom kľudne voziť lyže.

Parkujem, štartujem
I napriek tomu, že skúter má i hlavný stojan, MP3 parkuje bezpečne sám. Systém, spočíva v tom, že blokovanie sklápanie kolies ovládam smerovým tlačidlom na pravej rukoväti. Teraz modelujem rôzne situácie.
1. MP3 je zaparkovaná mimo hlavný stojan. Stojí na troch kolesách. Motor beží ale elektro-hydraulický stabilizačný systém blokuje otáčky motora a tak sa nepohnete, pokiaľ si nesadnete na sedadlo. Motocykel, ale bezpečne stojí a parkuje i bez hlavného stojanu. Je jedno či motor beží, alebo je vypnutý. Stojí a hotovo. Signál o zastabilizovaní vozidla ukazuje červená kontrolka na palubnej doske. Dvojitým zatlačením tlačidla odblokujete systém, kontrolka zhasne, je doplnená o zvukový signál a v tejto chvíli sa MP3 správa ako jednostopé vozidlo. Preto dvojité zatlačenie, keby náhodou omylom niečo zatlačilo tlačidlo aby motorka nespadla. Takže ak systém odblokujete a motocykel nedržíte, MP3 proste spadne na zem ako klasická motorka.
2. Zastavil som a potrebujem zaparkovať na parkovisku. Zastavujem ako s klasickým motocyklom, nohy patria na zem, jedenkrát tlačím tlačidlo vľavo, ozve sa signál, zasvieti červená kontrolka, vypínam motor a parkujem. Hotovo. Motor je poháňaný prevodom CTV a preto je potrebné zatiahnuť ručnú brzdu, inak MP3 síce pevne stojí, ale môžete s ním pohybovať dopredu, alebo dozadu.
3. Zastavujem na križovatke a na mojom mieste je hlboká kaluž vody, alebo machrujem pred okolím a nechcem dať nohy dolu z plošín. Tesne pred zastavením v rýchlosti pod 10 km/h tlačím tlačidlo, ozve sa signál, zasvieti kontrolka a ja stojím s nohami hore. Pri štarte to chce trochu nácvik, zosynchronizovať odblokovanie stability a otočenie plynovou rukoväťou, ale ide to, chce to len chvíľku praxe.

Spresním ešte prácu elektro-hydraulického systému stabilizácie podvozku. Tento sa nedá zapnúť, ak motor pracuje nad 3000 ot./min, prekračujete rýchlosť nad 10 km/h, a zároveň umožní zaparkovať MP3 i v náklone, napr. na šikmej ceste.

Vylepšenia:

  • 12V zásuvka pod sedadlom na jednoduché udržiavanie batérie v zime
  • Nabíjačka USB
  • Putko pre jednoduchšie otváranie sedadla
  • LED žiarovky

Všeobecné informácie:
Výrobca: Piaggio
Model: Piaggio MP3
Rok: 2010
Kategória: Trojkolka (treba vodičský preukaz B)

Motor:
Typ motora: jednovalec (4T)
Objem: 278 ccm
Max. výkon: 16,6 kW / 7500 ot.
Max. krútiaci moment: 23,5 Nm / 6500 ot.
Kompresný pomer: 11.0:1
Vŕtanie x Zdvih: 75.0 x 63.0 mm
Palivový system: vstrekovanie
Rozvod: OHC (4V)
Chladenie: kvapalinou

Pohon / Podvozok:
Prevodovka: automatická, variátor
Brzdy vpredu: dvojkotúčová
Priemer bŕzd vpredu: 240 mm
Pneu vpredu: 120/70 R12
Brzdy vzadu: jednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu: 240 mm
Pneu vzadu: 140/60 R14

Hmotnosť / Rozmery:
Hmotnosť s náplňami: 236 kg 
Výška sedla: 780 mm
Rázvor: 1507 mm
Dĺžka: 2160 mm
Šírka: 760 mm
Objem nádrže: 12 l

Dynamické Parametre/Spotreba:
Max. rýchlosť: cca 130 km/h
Spotreba paliva: 3,7 l/100km. (Papierová, v živote som sa v meste pod 5l/100 km nedostal)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *